sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Suomen uusi kansallisstadion

Tästä on pitänyt jo kauan kirjoitella - ei tosin valtaisan tietämyksen takia.

Suomessa ei ole oikeastaan pitkään aikaan ollut kansainväliset mitat täyttävää stadionia. Ainoa todellinen stadionimme on tuttu ja historiallinen Olympiastadion - suojeltu ja korjailtu kansallismonumentti. Jälleen kerran ruinataan siis rahaa vähintään kymmeniä miljoonia Stadikan remontoimiseen, jotta siellä yhä voisi järjestää suuria urheilu- ja kulttuuritapahtumia. Totuus vain alkaa olla sellainen, että Olympiastadionin paikkailu Museoviraston vaatimusten puristuksessa ei vastaa tarkoitustaan. Emmehän toki halua syytää varovarojamme sinänsä melko upeaan ulkoilmamuseoon, jos siellä ei oikeasti voi enää järjestää mitään mittavaa.

Olympiastadioneita on maailmalla purettu ja uusia tehty tilalle (Wembley) tai purettu ja rakennettu vanhaan ulkoasuun uusin konstein (Berliini). Norjalaisetkin vetivät vanhan Bislettin matalaksi. Minä en kannata tietenkään kulttuurihistoriallisten kohteiden tuhoamista, mutta emme voi myöskään elää historiaan käpertyneinä. Jos haluamme, että Suomessa on kansainväliset vaatimukset täyttävä stadion urheilun ja kulttuurin suurtapahtumia varten, tehkäämme vihdoin linjaan muutos.

Haluan korostaa, että minulla ei ole mitään asiantuntijuutta stadionrakentamisessa. Jonkin sortin käytännön järkeä ja eteenpäin menemisen halua kuitenkin uskoisin omaavani. Ehdotukseni on seuraava:

Kansallisstadionin arvolle sopivaa on, että se sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä ja historiallisella paikalla. Sen täytyy myös kyetä täyttämään tiukentuneet vaatimukset turvallisuuden, suorituspaikkojen ja palvelujen suhteen. Pohjoisissa oloissa liikuteltava katto olisi arvokas lisä. Rakenteellisiin seikkoihin en osaamattomuuttani puutu, mutta mielessäni on kiinnostava sijainnillinen ehdotus. Rakennetaan Suomen uusi kansallisstadion nykyisen Eläintarhan kentän seutuville - siis Nördenskjöldinkadun ja Vauhtitien kulmaukseen! Vanha Olympiastadion säilyy hienona historiallisena monumenttina ja varmasti yhtenä maailman upeimmista harjoituskentistä. Tunneli Eltsun ja Stadikan välillä säilyisi yhä käytössä, mutta nyt arvokisoissa virta veisi toiseen suuntaan. Uusi upea stadion sijaitsisi uudistuvan Pasilan ratapiha-alueen eteläisessä päässä, ja tarvittaessa voitaisiin sinne vetää vaikka pistoraide. Marja-rata syöttäisi porukkaa suoraan lentoasemalta ja maakunnista pääsisi myös suoraan uuteen kansallispyhättöön!

Ihmettelen suuresti, jos mikään vakavasti otettava taho ei ole pohtinut tällaista vaihtoehtoa. Säilyttäisimme historiallisen aspektin, ja samalla loisimme uudenaikaisen hornankattilan keskelle Suomen suurinta väestökeskittymää. Tietysti esimerkiksi pysäköintiä olisi vaikea toteuttaa lähelle, mutta julkiset kulkuyhteydet olisivat sen sijaan verrattomat oloissamme. Legendaarinen Eläintarhan kenttä pitäisi uhrata, mutta tämä hanke olisi sen arvoista. Käyttäkää vapaasti tätä ajatusta, joka pitäisi kenties lähettää vaikka Urheilulehteen. Siellä on sentään kirjoitettu asiaa tästä museostadionkompleksistamme, joka on kitkettävä pois. Jämähtäneisyys sekä historian unohtaminen ovat molemmat teitä häviöön. Turha on edes ruikuttaa, että meillä ei olisi uuteen stadioniin varaa. Varsinkin, jos kuitenkin syydämme rahaa yhtä paljon paikkauskorjauksiin. Eikä sitä kansallisstadionia oikeasti kannata rakentaa muualle Suomeen kuin Helsinkiin. Valitettavasti, maakunnat.

Antaa kulttuurin ja urheilun lyödä kättä keskenään, ei toisiaan!

1 kommentti:

  1. Aika mielenkiintoinen ajatus. Tämä mittakaavaongelma stadioneissa ei ole jäänyt tosiaankaan huomaamatta, joskin ajatuksen puute on minua estänyt mitään kirjoittamasta. Hyvä kun otit siis asian esille.

    Mitä tulee Olympiastadionin suojeluasemaan, on siinä valitettavasti muitakin kuin vain laillisia estoja. Sanoisin näin pikaisesti, että stadikka on osa myyttiä "sodan runtelema Suomi nousee", minkä takia se herättää selkäydinpatrioottisia sympatioita.

    Urheilua harrastavana kulttuuri-ihmisenä haluaisin nähdä maassamme todellisen ja kansainväliset tarpeet täyttävän urheilukentän, mutta varsinkin lama-aikana siihen pitäisi saada aika hyvin yksityistä rahaa mukaan. Siksi ajatuksesi stadionin linkittämisestä Pasilan kehitykseen onkin mielenkiintoinen. Tosin tämä edellyttäisi ko. alueen uudelleen suunnittelua, mutta sehän on tehty jo aika moneen kertaan muutenkin (Pasila on Helsingin länsimetro -> uskon kun näen).

    Siksi olisin valmis kutsumaan myös tuota stadikkaa jollain muulla nimellä, vaikka luulen ymmärtäväni syysi tuon nimen käyttöön. Meillä nimittäin on historian valossa jo kansallisstadion.

    VastaaPoista